Mleka roślinne

Wielu z nas nie toleruje laktozy z mleka krowiego. Rozwiązaniem w tym przypadku jest zastąpienie mleka krowiego mlekiem owczym lub kozim. Co jednak jeśli nie tolerujemy równiez laktozy z tych produktów, nie odpowaiada nam charaktersytyczny smak i zapach albo po prostu jesteśmy proanimalsowi i żyjemy zgodnie z zasadamy diety wegańskiej? Czy trzeba pozbywać sie przyjemności popijania białego napoju do smacznych rodzinnych śniadań , czy dodatków do deserów, nalesników, sosów, kremów? Na szczęście nie – tutaj z pomocą przychodzą nam wegańskie mleka, których na rynku jest sporo. Ale uwaga! większosc z nich zawiera tyle cukru i chemii, że często ktoś kto skrupulatnie analizuje etykiety- ze sklepu wychodzi bez mleka. Cena napojów mlecznych w sklepach ekologicznych  z czystym składem czesto też potrafi kosztować fortunę. Dlatego warto korzystać z dobrodziejstw natury i samemy łatwo i szybki przygotować sobie mleko roslinne własnej roboty.  Potrzebujemy tylko dobry blender , gazę , naczynie szklane, wodę i oczywiście rośline z której będziemy tworzyć mleko 🙂

Bo z roślinnym mlekiem jest jak z domowym chlebem. Pierwszy raz bywa ciężki, ale potem wchodzi w nawyk. Wystarczy pamiętać o kilku istotnych kwestiach, jak np. moczenie, by przygotowanie mlecznego preparatu nie zabrało nam więcej, niż kilkanaście minut dziennie. Namoczone nasiona łatwiej zmiksować w blenderze a samo moczenie pomaga pozbyć się z nich toksycznych enzymów.

Technika robienia mleka jest praktycznie zawsze taka sama. Moczymy 1 szklankę orzechów, pestek czy ziaren przez noc, następnie płuczemy i miksujemy w blenderze z kilkoma szklankami wody (ilość zależy od tego, jak gęste chcemy mieć mleko). Następnie przelewamy całość przez gazę do szklanego naczynia, wyciskamy i gotowe! Pozostałości (tzw. pulpę ) świetnie sprawdzą się jako farsz do naleśników, zagęstnik do zup i sosów lub dodatek do ciast. W przypadku orzechów posiadających skórkę, np. migdałów, można je (tuż przed blendowaniem), sparzyć wodą. Zobacz dokładnie jak można zrobić mleko roslinne w zakładce   PRZEPISY

W kuchni metabolicznej mleko roślinne to dosonale źrodło białka, zwłaszcza jesli robimy mleko migdałowe czy sojowe. Przy mleku migdałowym zdecydowanie lepiej jest wykorzystac juz blanszowane migdały, gdyż obieranie migdałów jest bardzo pracochłonne . Niektorzy nie obieraja, jednak przy lekko kwaśniej skórce migdałów mleko ma mniej słodszy smak, a i pulpa pozostała po wyciskaniu jest zdecydowanie smaczniejsza i ładniejsza bez skorki.

Mleko migdałowe jak i kokosowe idealne jest do kawy jeśli ktoś nie lubi czarnej , a kokosowe szczególnie mocno uatrakcyjnia smak naleśników , a pulpa z wiorków to idealna  baza do domowych, smacznych i zdrowych kokosanek:) i co wązne za 1 L mleka kokosowego sklepowego możesz mieć 4 litry mleka własnej roboty 🙂