BIO olej rzepakowo-lniany – doskonałe proporcje kwasów Omega 3-6-9

Dziś kilka, a nawet więcej , słów na temat oleju, który zawiera ogrom wartościowych składnikow odżywczych , ale w kuchni polskiej został lekko zapomniany i niedoceniany . Bazując na wysokiej i najbardziej zbliżonej do oliwy z oliwek zawartość kwasu oleinowego, olej rzepakowy bywa nazywany „oliwą Północy”.

OLEJ RZEPAKOWY

Ze względu na deficytową zawartość kwasów Omega-3 w diecie, w przypadku mieszkańców naszej szerokości geograficznej nacisk kładzie się na zwiększenie spożycia produktów, będących bogatym źródłem tych składników. Do takich produktów należy olej rzepakowy, który wyróżnia się jedną z najwyższych zawartości kwasów tłuszczowych Omega-3 spośród tłuszczów roślinnych (10-krotnie większą niż w przypadku oliwy z oliwek).
Potwierdzono natomiast , że dobrej jakości olej rzepakowy, zawiera mnóstwo wartościowych dla naszego organizmu składników, w tym: wielonienasycone kwasy tłuszczowe, czy beta-karoten.
Olej rzepakowy spośród wszystkich olejów charakteryzuje się jedną z największych zawartości kwasów tłuszczowych jednonienasyconych i wielonienasyconych. Uważa się, że w organizmie przyczyniają się one między innymi do zmniejszenia ilości tzw. złego (LDL), a zwiększenia dobrego cholesterolu (HDL).
Jest on ponadto jednym z olejów najbogatszych w prowitaminę A, czyli beta-karoten. Związek ten ma właściwości antyoksydacyjne, ale także korzystnie wpływa na kondycję naszego systemu immunologicznego oraz funkcjonowanie wzroku. Olej rzepakowy jest również bogatym źródłem dobroczynnych dla serca i układu krążenia, steroli roślinnych zwłaszcza swoistego dla rzepaku brassikasterolu oraz tokoferoli (witaminy E).

OLEJ LNIANY 

Olej lniany powstaje poprzez tłoczenie na zimno nasion lnu zwyczajnego – rośliny oleistej pochodzącej z Bliskiego Wschodu. O jej zbawiennych właściwościach przekonali się już starożytni Egipcjanie, którzy wykorzystywali ją w celach leczniczych i zdrowotnych. Olej z niej wytwarzany stosowany był także w starożytnym Rzymie i Grecji, gdzie kobiety używały go do pielęgnacji skóry i włosów, a mężczyźni cenili jego właściwości wzmacniające. Obecnie również nie powinniśmy o nim zapominać. Szczególnie, że jest kopalnią cennych nienasyconych kwasów w optymalnych proporcjach. Kwasy tłuszczowe Omega-3 stanowią 60%, Omega-6 i Omega-9 razem 30%, a jedynie pozostałe 10 % stanowią tłuszcze nasycone.

BIO OLEJ RZEPAKOWO-LNIANY

Olej rzepakowy cechuje nawet 10-ciokrotnie większa zawartość kwasów Omega 3 niż w przypadku oliwy z oliwek przy jednoczesnym wysokim poziomie zawartości kwasów Omega 6. Olej lniany zawiera natomiast niemal wyłącznie kwasy Omega 3, przy niewielkiej ilości Omega 6. Jedynie umiejętne zmieszanie tych dwóch produktów pozwala na stworzenie oleju o optymalnej proporcji kwasów Omega 3 i Omega 6, czyli 1:1. Firma Green Food poprzez staranną selekcję dostawców, rzetelne i technologicznie zaawansowane zaplecze badawczo-laboratoryjne, jako pierwsza udostępniła na rynku europejskim innowacyjny rzepakowo-lniany olej Global Fit z kwasami Omega 3 i Omega 6 w proporcji 1:1

TŁOCZENIE NA ZIMNO vs PIERWSZE TŁOCZENIE

Współczesny, świadomy konsument powinien wiedzieć, że kwestia tłoczenia oleju jest kluczowa dla jego ostatecznej jakości i zawartości korzystnych składników. Najlepszą jakość otrzymuje się z pierwszego tłoczenia na zimno, aczkolwiek pierwsze tłoczenie nie jest tożsame z tłoczeniem na zimno!
Najbardziej wartościowe jest tłoczenie wyłącznie za pomocą środków mechanicznych (tłoki hydrauliczne, wirówki, przesączanie). Tłoczenie na zimno odbywa się w specjalnie zaprojektowanych prasach ślimakowych w których temperatura tłoczenia nie przekracza 50° C oraz przez odpowiedni dobór parametrów technologicznych (stosunek obrotów ślimaka do ciśnienia prasy). Jedynie w ten sposób uzyskać można olej o niezmienionych parametrach biochemicznych mający cechy oleju dziewiczego. W praktyce przyjmuje się, że tłoczenie na zimno winno odbywać się w temperaturze nie przekraczającej stopnia spotykanego w przyrodzie w pełnym nasłonecznieniu. Wyklucza się zatem tłoczenie (nawet pierwsze) przy dodatkowym źródle ciepła (poza ciepłem generowanym w skutek rosnącego ciśnienia).
Niestety, tłoczenie na zimno nie jest procesem wydajnym. Na wyprodukowanie 1 litra szlachetnego oleju rzepakowego potrzeba nawet 3 kg nasion rzepaku , a to z kolei bezpośrednio przekłada się na wyższą cenę finalnego produktu w stosunku
do powszechnych olejów nie produkowanych tą metodą. Olej tłoczony na zimno zachowuje swój naturalny i intensywny smak, aromat, mętną konsystencje oraz wiele wartości odżywczych, które są ważne dla organizmu (kwasy Omega 3 i 6, wit. E). Tak wyprodukowane oleje należy chronić przed dostępem światła i powietrza ze względu na wysoką podatność NNKT na procesy oksydacyjne (utlenianie).
Jeżeli już wiemy jak powstaje olej znacznie łatwiej będzie nam odnaleźć się w gąszczu marketingowych haseł i niejasnych napisów oraz deklaracji na etykietkach. Dla świadomego konsumenta, który nie daje się nabrać specom od marketingu, najważniejszym kryterium wyboru jest fakt, czy olej był tłoczony na zimno czy może był on jedynie z pierwszego tłoczenia?
Olej z pierwszego tłoczenia to nie mniej, nie więcej jak produkt powstały z jednokrotnego tłoczenia surowca (nasion). Informacja taka nie mówi nam jednak, czy olej został wytworzony w czasochłonnym i nie ekonomicznym procesie tłoczenia na zimno, czy też przy użyciu dodatkowego źródła ciepła, które ma celu zmaksymalizowanie efektywności produkcji. Olej tłoczony na ciepło, „z pierwszego tłoczenia” nawet jeśli jest to pierwsze tłoczenie, jest znacznie mniej wartościowy niż olej tłoczony na zimno, a właśnie takie są najpowszechniej dostępne na rynku.

 

RAFINACJA czyli OCZYSZCZANIE

Rafinacja pierwszej linii oznacza zasadniczo „oczyszczanie”, zatem błędem jest więc twierdzenie, że dobry olej to tylko surowy, a zły rafinowany. Istotne jest do czego dany olej będzie potrzebny. Oleje roślinne poddawane są rafinacji, czyli oczyszczaniu, po to, by uzyskać produkt bezpieczny do obróbki termicznej (do pieczenia i smażenia).
Oleje rafinowane to oleje poddawane dwóm różnym procesom, dzięki którym osiąga się zamierzony efekt:

1. Część olei poddawana jest procesowi ekstrakcji silnie działającymi środkami chemicznymi (takimi jak heksan) w wysokich temperaturach. Proces ten ma na celu wytworzenie jak największej ilości produktu pozbawionego smaku, koloru oraz nadającego się do długoterminowego przechowywania.

2. Druga grupa to oleje poddawane procesowi tłoczenia na zimno bez ekstrakcji (Global Fit). Nasiona rzepaku są delikatnie zgniatane, po czym ogrzewane przez kilka chwil do 1000C i tłoczone w prasie ślimakowej. Tak pozyskany olej oddzielany jest w wirówce od ciał stałych i mętnych zawiesin, a następnie poddawany jest rafinacji. W tym przypadku rafinacja następuje przez proces fizycznej destylacji, umożliwiający odseparowanie od oleju wolnych kwasów tłuszczowych bez użycia środków chemicznych. Po zakończeniu produkcji olej jest pakowany w atmosferze ochronnej przy użyciu azotu. Jako gaz obojętny, azot wykorzystywany jest głównie do zastępowania tlenu w opakowaniach, chroniąc produkty przed utlenianiem”

Dodatkowym atutem olejów rafinowanych jest zwykle wysoka temperatura dymienia oleju, która to sprawia, że ma on bardziej stabilną strukturę oraz wysoce zwiększoną odporność na obróbkę termiczną. Rafinacja może odbywać się za pomocą metod fizycznych (destylacja, ekstrakcja) lub chemicznych. W trakcie rafinacji olej może być poddawany filtrowaniu, odśluzowaniu, odkwaszaniu, deodoryzowaniu (usuwaniu niechcianego zapachu), bieleniu (usuwaniu niechcianego koloru), wymrażaniu (usuwanie trudnotopliwych frakcji oleju). Podczas procesów tłoczenia i rafinacji nie zmienia się zawartość kwasów tłuszczowych. Należy również pamiętać, że wielokrotne użycie tego samego tłuszczu jest przyczyną nagromadzenia się szkodliwych związków, powstających podczas smażenia. Dlatego absolutnie nie wolno smażyć ponownie na raz użytym tłuszczu!
Jeżeli dobierzemy już odpowiedni rafinowany olej, warto pamiętać o podstawowych zasadach podczas smażenia: – smażony produkt powinien pokrywać możliwie największą powierzchnię patelni co w rezultacie ograniczy dostęp tlenu atmosferycznego do tłuszczu i ilość powstających nadtlenków, – nie dodawaj świeżego tłuszczu do częściowo już rozgrzanego, gdyż wcześniej uwolnione kwasy tłuszczowe przyspieszają rozkład świeżego, – nie wolno ponownie smażyć na użytym wcześniej tłuszczu.

 

NIENASYCONE KWASY TŁUSZCZOWE

Jednonienasycone kwasy tłuszczowe (MUFA) mają jedno wiązanie podwójne. Najbardziej rozpowszechnionym kwasem z tej grupy jest kwas oleinowy, którego najbogatszym źródłem jest oliwa z oliwek. Inne źródła jednonienasyconych kwasów tłuszczowych to: olej rzepakowy, migdały, orzechy laskowe, pistacje, nasiona sezamu, pestki dyni, czy owoce awokado.
Na podstawie licznych badań uznano, że jednonienasycone kwasy tłuszczowe mogą pełnić rolę ochronną w profilaktyce miażdżycy, jako składnik diety zastępujący tłuszcze z dużą zawartością nasyconych kwasów tłuszczowych.
Spośród MUFA kwas oleinowy wykazuje działanie przeciwmiażdżycowe (zwiększa stężenie HDL i zmniejsza stężenie LDL) i przeciwzakrzepowe (zmniejsza agregację płytek krwi); zmniejsza również nasilenie układowego stanu zapalnego.
Dodatkowo ze względu na występowanie tylko jednego wiązania podwójnego, tłuszcze te ulegają utlenianiu znacznie wolniej niż wielonienasycone.
Do grupy wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (PUFA) należą też niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), zwane popularnie witaminą F. Związki te zawierają dwa lub więcej podwójnych wiązań i nie mogą być produkowane w organizmie człowieka – muszą być dostarczone z pokarmem.
Z punktu widzenia fizjologii żywienia największe znaczenie mają dla nas: – kwas linolowy – LA (z rodziny omega 6), – kwas-linolenowy – ALA (z rodziny omega 3), który jest prekursorem kwasów DHA i EPA.
Tkanki ludzkie wykazują umiejętność przebudowy i wydłużenia łańcucha węglowego wspomnianych kwasów tłuszczowych – i muszą to
uczynić aby następnie wytworzyć eikozanoidy, czyli hormony tkankowe.
Zatem kwasy tłuszczowe takie jak EPA czy DHA teoretycznie nie muszą być dostarczane z pożywieniem, ponieważ nasz organizm przy dostatecznej podaży kwasu linolowego oraz -linolenowego syntetyzuje je samodzielnie. Aczkolwiek przyjmuje się, że konwersji do DHA i EPA ulega nie więcej niż 5% kwasu ALA i nie można całkowicie zredukować spożycia kwasu dokozaheksaenowy (DHA) i eikozapentaenowy (EPA), których głównym źródłem są ryby i owoce morza.
Ogólne funkcje NNKT: – warunkują prawidłową budowę i funkcje skóry – kwasy omega 3 zapobiegają nadmiernemu wysuszeniu i uszkodzeniom skóry, ponieważ biorą udział w budowie bariery naskórkowej, natomiast kwasy omega 6 biorą udział w gojeniu ran i odnowie naskórka.

BIO olej rzepakowo-lniany ze zwględu na swoje prozdrowotne właściwości jest dedykowany do planu żywieniowego METABOLIC BALANCE® , zarówno na zimno jak i do smażenia czy pieczenia potraw ! 

W przypadku BIO oleju poddanemu rafinacji  w mieszance z rzepakiem udział oleju lnianego zmniejszono  z 24% do 5%, co pozwala na zachowanie wszystkich wartości odżywczych zawartych w oleju lnianym a z drugiej strony utrzymuje temperaturę dymienia na poziomie 247 st C. To właśnie czyni BIO olej najbardziej pożądnym olejem dla zdrowej kuchni !  Poniższy wykres pokazuje jakie wartości odżzywcze a zwłaszcza udział kwasów nasyconych w porównaniu do nienasyconych znaleźć można w produktach olejowych dostępnych na rynku. Jedynym walorem masła klarowanego  i oleju kokosowego, które najczęściej wykorzystuje sie do smażenia to ich wysoka temperatura dymienia. Teraz klienci szukający zdrowych rozwiązań na szczęście mają rozwiazanie:)

Jak łatwo rozpoznać który BIO olej do czego?

– na zimno są BIO oleje z białymy etykietami ( 24% lnu) o smaku klasycznym i cytrynowym oraz

-do smażenia i pieczenia są BIO oleje z czarnymi etykietami ( 5% lnu) o smaku klasycznym i masła.

 

 

ZOBACZ W NASZYM SKLEPIE